حلويات القطر

طريقة عمل البسبوسة

طريقة البسبوسة التقليدية

 

المكونات

كوبيتين دقيق السميد.

كوبيتين لبن الزبادي.

كوباية سكر.

ربع كوباية زيت الذرة.

ثلاث معالق كبيرة جوز الهند المبشور.

معلقة صغيرة بيكنج باودر.

ربع معلقة صغيرة ملح.

للتزين فستق أو لوز مقشّر ومقطّع إلى نصين.

 

طريقة التحضير

نقوم بااحضار طبق كبير ثم نضع فيه دقيق السميد، وجوز الهند المبشور، ونضع عليهم السكر، والبيكنج باودر، وبعدها نرش عليهم شوية صغيرين ملح كل المكونات دى في طبق واحد ونقلبهم كويس جدا.

ثم نقوم بااضافة ربع كوبتية الزيت الي الخليط باالتدريج ، ونضع كوبيتين من اللبن، ونعجن باليدكويس جدا  حتى نصل الي عجينة ليّنة.

ثم نقوم بوضع خليط البسبوسة في صينية ونفردها كويس في الصينية ونقطعها الي قطع متوسطة الحجم ، ونضع على كل قطعة  حبة أو اثنتين من الفستق العادي أو اللوز.

يمكن الاستغناء عن لبن الزبادي بكوبيتين من اللبن الدافئ نضع علية عصير ليمونة واحدة ونتركة لمدة ساعتين وبعدها نقدر نستعملة زي  اللبن باالظبط.

ثم نقوم بدهن الصينية بقليل بشوية زيت أو أي مادة دهنيّه، ثمّ نقوم بوضع الخليط كلة فيها ونبسطه  باايدينا كويس جدا بحيث لا متزدش سماكته عن 2 سم ونساويها كدة باايدينا عشان تكون متساوية وغير متعرّجة.

إقرأ أيضا:لقمة القاضي

ثم نتركها ترتاح حوالي 15 دقيقة قبل دخولها الفرن.

طريقة الخبز

بعد 15 دقيقة نقوم بوضع الصينية في الفرن على درجة حرارة متوسطة؛ لمدة نص ساعة بحيث نتاكد انها اتحمرت من الأسفل ونتأكّد كل فترة من تغير لونها وتحميرها من الاسفل، ثمّ نقوم بتحمير الوجه من فوق، وبعد خروجها من الفرن نقوم باالصب عليها وهيا سخنة القطر او الشربات بحيث يكون القطر لو الشربات بارد أو دافئ حتى يتم شربها كويس جدا .

اقرأ ايضا  طريقة عمل العوامة الفلسطينية
إقرأ أيضا:لقمة القاضي
السابق
كيفية تحضير البان كيك
التالي
طريقة صنع المهلبية

اترك تعليقاً